Positiv

Mående

Muskelträning

Historik

2006 föddes en idé när några deltagare från café Kooperativet Via Nova på Villa Söder var iväg för att besöka ett aktivitetshus nere i Köpenhamn. Det aktivitetshuset kunde inte ta emot dem just då vid det tillfället, så deltagarna från Via Nova fick åka för att titta till ett annat aktivitetshus som de blev rekomenderade.

På aktivitetshuset Idraetshuset som de besökte då fanns det en förening som hette IFK-Kämparna som fanns till för personer som har på något sätt drabbats av psykisk ohälsa. Dom hade olika sportaktiviteter och utflykter runt om i Köpenhamn. Idén med föreningen satte spår i deltagarna som kom på besök och tänkte att det borde finnas något liknande i Göteborg.

Efter en tids funderande på och hur det skulle finansieras så sökte gruppen från Via Nova ett EU-projekt med positivt besked. Via Nova stod som ägare av projektet medan det drevs av dessa deltagare som ville göra något liknande vilket de kallade för ”Köpenhamnsmodellen”.

EU-projektet var början på ett nytt sätt för personer som har någon typ av psykisk ohälsa att göra inflytande på en hel stad. Vi ville skapa en ”Göteborgsmodell” och efter ett år av projektet valde vi att söka medel från Allmänna Arvsfonden med ett lika gott resultat.

Med en styrgrupp från Aktivitetshuset Villa Söder, Café Kooperativet Via Nova och andra instanser som IOFF (Idrott Och Förenings Förvaltningen), AF (Arbetsförmedlingen) och Försäkringskassan samt några eldsjälar – som skulle komma att ha stor betydelse för föreningen längre fram i tiden – satt på Villa Söder och spånade om hur Friskvårdsklubben skulle formas.

2008 blev ett viktigt år i Friskvårdsklubbens historia. Allmänna Arvsfonden beviljade medel upp till tre år och Friskvårdsklubbens styrelse bildade en ideell förening med förhoppningen att utöka schemat från en aktivitet om dagen till ett tjugotal aktiviteter i veckan så som det är idag.

Aktiviteter är till för personer som har eller har haft psykisk ohälsa. Vi blir inbjudna att spela en innebandyturnering som Frölunda boendestöd anordnade. Den hölls i Frölunda Kulturhus där Friskvårdsklubben ställer upp med två fulla lag. Ett av föreningens lag kom till slut på en tredje placering efter en jämn match som avgjordes med straffar.

Året därpå så kände Friskvårdsklubben att vi måste bjuda igen och anordnar 2009 den första turneringen i Friskvårdsklubbens historia. Nu fanns inte Gunnared kvar som ett av lagen, men de flesta av de övriga har hängt med fortsatt under åren. Just detta år sker också ett byte utav vissa medlemmar i Friskvårdsklubbens styrelse.

2010 började vi anordna två cuper om året för de olika aktivitetshusen Påskcupen och Lussecupen. Påskcupen har hängt kvar i alla år då vi bjudit in lag från Udevalla och Borås samt våran systerförening Friskvårdsklubben i Malmö. I och med att Lussecupen försvann så har vi blivit inbjudna att åka iväg och spela turneringar i Udevalla och Borås istället.Vi började också starta upp allt fler aktiviteter och därefter kom allt fler medlemmar att strömma in.

Vi samarbetade och hade då kontoret på Aktivitetshuset Villa Söder vid Renströmska parken och samarbetade även med Möjligheternas Hus i Lillhagsparken.

Vi får nu mycket beröm för våra insatser, särskilt av det som idag är Psykiatrisamordningen. Vi jobbar för en ”Göteborgsmodell” med aktiviteter och kurser på schemat. Vi får möjlighet att anställa fler personer i klubben. Vi börjar även sända ett radioprogram som kallades “Stenkakan” på Möjligheternas Hus i samarbete med de som fanns där och bedrev radiokanalen Radio Laser.

Kommande år börjar vi sedan allt mer samverka med samtliga Göteborgs Stads aktivitetshus och ett flertal boendestödsgrupper i staden. Vi startar nya aktiviteter och börjar även marknadsföra vår verksamhet med en ny logotyp, tryckt material och deltar på flera mässor för liknande verksamheter. Även ett antal seminarium där vi är i fokus hålls.

2015 har vi ett ännu större samarbete än någonsin med Göteborgs Stads Aktivitetshus i ett IOP-avtal (Idéburet Offentligt Partnerskap) med kommunens Social Resurs nämd.Vi får även medel från den nationella PRIO-pengen som administeras av psykiatrisamordningen.

2017 har vi även skrivit på ett IOP-avtal med Partille kommun där deltagare från Partille är välkommna att delta i Friskvårdsklubbens aktiviteter i Göteborg.

Vi har även samarbete med Sportfiskarna där vi även sökt särskilda projektmedel och kunnat fullfölja olika utflykter med fiske. Medlemsrabatter hos Kålltorps Gardencenter och Innebandykungen har vi också kunnat ordna genom ytterliggare samarbeten med dessa.

Idag har vi över 150 betalande medlemmar och 250-300 unika personer som någon gång har varit med eller deltagit under en aktivitet. Vi har utöver ett vår- och höstschema, även ett sommarschema med aktiviteter främst utomhus tillsammans med Boendestödsenheter och Aktivitetshusen.

Vi är åtta anställda på motsvarande 3,75 heltidstjänster som driver olika aktiviteter och projekt. Det är en ordförande och sex ledamöter som är invalda i Friskvårdsklubbens styrelse. Fortsatt en ideell förening så jobbar vi som ett socialt företag under arbetskooperativa former, men det har sett lite olika ut genom åren allt efter att arbetsstyrkan ändrats och utökats.

Friskvårdsklubbens kontor finns numera på Aktivitetshuset Nordost inne i Annexet på Gunnareds Gård i Angered. Vi har kontor och övrigt utrymme inklusive vår studio för live-sändningar på webben (Medialabbet). Besök oss eller kontakta oss så berättar vi mer!

Om du är en del av en verksamhet för vår målgrupp med personer som har eller har haft psykisk ohälsa så kan du även kontakta oss för en föreläsning om vår verksamhet. Vi kommer ut på plats och tid som funkar för båda parter och informerar vad Friskvårdsklubben är och erbjuder anpassat till vilka som är publiken. Detta är en del i det uppdrag vi har.